Voor recruiters werkt het ongeveer hetzelfde bij het beoordelen van cv’s. Dagelijks zien ze tientallen zo niet honderden cv’s. Razendsnel wordt bepaald of jij een kandidaat bent die meer aandacht behoeft dan de rest. Want één ding is zeker: niet alle kandidaten kunnen even zorgvuldig worden bekeken. Buiten het feit dat het schier onmogelijk is om kandidaten te vergelijken op basis van alle details, is het ook niet kostenefficiënt.

Goed, tot zo ver niets nieuws onder de zon. Waarschijnlijk had je al een vermoeden dat je maar kort de tijd hebt om de lezer te overtuigen van je geschiktheid.

‘Fit/no fit’ in zes seconden

Voor het onderzoek werden dertig recruiters tien weken lang gevolgd tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Een van de recruitmenttaken die onder de loep lag, was hoe zij keken naar cv’s tijdens het selectieproces. Zo werd er gelet op: 

  • welke informatie werd bekeken
  • hoe lang recruiters naar elk cv-onderdeel keken
  • hoe snel hun ogen van onderdeel naar onderdeel gleden
  • welke delen werd overgeslagen

Het opvallendste resultaat: het kostte recruiters gemiddeld genomen slechts zes seconden voordat er een eerste ‘fit/no fit’ beslissing werd genomen.

 

Welke informatie recruiters belangrijk vinden

Ook bleek uit de studie dat maar liefst 80% van de tijd werd besteed aan het bekijken van:

  • de naam van de kandidaat
  • de huidige functie, de huidige werkgever en de start- en einddatum
  • de vorige functie, de vorige werkgever en de start- en einddatum
  • Opleidingen

Nadat deze punten gescand waren, waren recruiters met name geïnteresseerd in keywords. Denk hierbij aan specifieke competenties of woorden die betrekking hebben op een bepaalde functie, zoals ‘omzet’ en ‘winst’ voor salesprofessionals en managers of ‘Python’ en ‘C++’ voor een programmeur.

Wat dit betekent voor jouw cv

Een belangrijke conclusie die kan worden getrokken op basis van dit onderzoek, is dat het lezen van je cv kinderlijk eenvoudig moet zijn. De lezer moet je naam, meest recente functies en opleidingen moeiteloos kunnen vinden. Daarnaast wil je in die korte periode dat je de aandacht hebt, zoveel mogelijk informatie overbrengen die jouw geschiktheid onderstreept.

Hoe simpeler je het maakt om de juiste informatie te vinden, hoe groter de kans dat belangrijke informatie gelezen wordt.  Het onderzoek concludeerde dat de belangrijkste vereisten om dit te realiseren, zijn:

  • een strakke lay-out
  • een duidelijke visuele hiërarchie
  • korte puntsgewijze informatie (geen lange teksten! 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je cv? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op! Wil je op de hoogste blijven leuke nieuwtjes en de nieuwste vacatures? Volg ons dan op FacebookLinkedIn en Instagram.

 

bron: www.sollicitiedokter.nl

Meld je aan voor de JobAlert!


Meld je hier vrijblijvend aan voor de wekelijkse nieuwsbrief.