Om je te helpen bij het schrijven van een originele openingszin, geven we een aantal tips en zes voorbeelden. We raden je aan om de voorbeelden als inspiratie te gebruiken en ze niet letterlijk over te nemen. Een motivatiebrief is iets persoonlijks en moet afgestemd zijn op de situatie.

Opvallen en indruk maken

Hoewel je je creativiteit de vrije loop mag laten gaan, zijn er twee basistips die je kunt gebruiken bij het schrijven van een originele openingszin.

#1 Opvallen

De persoon die jouw sollicitatie in behandeling neemt, zal zeer waarschijnlijk meerdere sollicitaties op een dag beoordelen. Door de lezer wakker te schudden met een opvallende openingszin, zal hij/zij meer aandacht aan jouw motivatiebrief besteden en je ook minder snel vergeten. Het tegenovergestelde geldt voor standaard openingszinnen. Cliché uitspraken als “Naar aanleiding van de advertentie wil ik reageren op de functie van…” worden zoveel gebruikt dat ze hun kracht zijn verloren. Probeer dergelijke uitdrukkingen dus te vermijden!

#2 Indruk maken

Iemand uit zijn dagelijkse sleur halen, is niet voldoende om indruk te maken. In een goede openingszin laat je tevens je toegevoegde waarde zien. Ga dus op zoek naar een voordeel voor de werkgever en verwerk het in de introductie van je motivatiebrief.

Open met betrokkenheid

Een handig hulpmiddel bij het schrijven van een originele openingszin is betrokkenheid. Dit kan betrokkenheid zijn bij het bedrijf, maar ook bij de functie/werkzaamheden. Een groot voordeel is dat iedereen in zekere mate betrokken is bij de functie of het bedrijf waar hij/zij solliciteert. Betrokkenheid leent zich dus goed voor het bedenken van een onderwerp voor je openingszin. Een ander voordeel is dat je met betrokkenheid direct je toevoegde waarde kan laten zien aan de werkgever. Om dit te illustreren, geven we voor beide soorten betrokkenheid een toelichting en een aantal voorbeelden.

Betrokkenheid bij het bedrijf

Betrokkenheid bij een bedrijf leidt tot een hoge mate van toewijding en loyaliteit. Hierdoor zijn (potentiële) werknemers niet alleen gemotiveerder, maar ook minder snel geneigd om te vertrekken dan werknemers die niet betrokken zijn. Dit is vanzelfsprekend een groot pluspunt voor de werkgever. Als je gaat solliciteren bij een bedrijf dat je al een tijdje op het oog hebt, kun je dit gegeven dus gebruiken bij het schrijven van de introductie van je motivatiebrief. Jouw betrokkenheid bij een bedrijf kan door allerlei factoren zijn ontstaan. Onderzoek het bedrijf en zet voor jezelf een aantal kenmerken op papier die geschikt zijn voor de opening van je brief. Je kunt hierbij denken een product, een merk, de cultuur of de visie van het bedrijf.

In verhaalvorm schrijven

Probeer, indien mogelijk, de introductie van je motivatiebrief in verhaalvorm te vertellen. Mensen onthouden verhalen namelijk 22 keer beter dan alleen feiten. Creëer context door bijvoorbeeld te refereren naar een gebeurtenis uit het verleden. Betrek elementen in de introductie die de lezer nieuwsgierig maken. Wijk echter niet te ver af van de kern van de motivatiebrief. Een goede motivatiebrief is immers kort en relevant!

Voorbeelden:

  • Op eerste kerstdag in 1994, pakte ik enthousiast mijn cadeau uit om voor het eerst kennis te maken met “product X”. Sindsdien ben ik verkocht. Tijdens mijn jeugd en studie ben ik met veel enthousiasme ambassadeur geweest van jullie organisatie. Nu ik mijn studie Commerciële Economie heb afgerond, hoop ik hiermee door te kunnen gaan als Verkoopmedewerker.
  • Na 474 wedstrijden van “Vereniging X” te hebben bijgewoond, is het moment eindelijk daar. Ik wil de switch gaan maken van de tribune naar een plek in het beste team van jullie vereniging, het horeca team. Als ervaren teamleider, ben ik geschikt om het horeca team aan te sturen en het aanspreekpunt te zijn voor klanten en leveranciers.
  • Na opgegroeid te zijn naast jullie vestiging, begrijp ik hoe jullie de reputatie van meest klantvriendelijke wegrestaurant hebben verkregen. 15 jaar lang ben ik verrast door de uitmuntende service en nu wil ik jullie andere klanten graag op dezelfde manier verrassen.

 

Betrokkenheid bij de functie

Wanneer je betrokken bent bij de functie, haal je energie uit de werkzaamheden die je verricht. Je ben trots op wat je doet en hebt passie voor het vak. Betrokkenheid bij de functie leidt dan ook tot een hoge mate van productiviteit, toewijding en bevlogenheid. Door je betrokkenheid bij de functie te gebruiken in de opening van je motivatiebrief, laat je direct je toegevoegde waarde zien. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te openen met een passie of een uitzonderlijke prestatie bij je vorige werkgever. Als je besluit om met een passie te openen is het aan te raden om te refereren naar het verleden. Een passie heb je namelijk voor de lange termijn en ontstaat vaak in je jeugd. Uitdrukkingen als “Van kinds af aan…” of “Tijdens mijn studententijd…” zetten je uitspraken kracht bij.

Voorbeelden:

  • Al jarenlang maak ik mijn eigen kleding en geef ik mijn vriendinnen advies met betrekking tot hun kledingstijl. Twee jaar geleden kreeg ik advies op maat terug: word kledingstylist! Na het afronden van de cursus sta ik te trappelen om bij jullie aan de slag te gaan als “functie X”.
  • Het was Pluis, mijn kat, die er 10 jaar geleden voor zorgde dat ik een passie ontwikkelde voor het verzorgen van dieren. Na het afronden van mijn studie Dierengeneeskunde afgelopen mei ben ik klaar om naast Pluis ook andere dieren te verzorgen!
  • Mijn collega vertelde mij onlangs dat mijn telefonische vaardigheden zo goed zijn dat ik er een gewapende gijzeling mee zou kunnen beëindigen. Hoewel ik die situatie liever vermijd, zou ik mijn communicatieve vaardigheden graag als Telefonisch Verkoper inzetten bij jullie organisatie!

Maak indruk met een originele openingszin

In een motivatiebrief krijg je slechts een klein stukje tekst om jezelf te presenteren aan je toekomstige werkgever. Zorg ervoor dat je opvalt en elke mogelijkheid aangrijpt om een goede indruk te maken. Laat cliché uitspraken achterwege en bedenk een originele openingszin waarmee je de lezer wakker schud. Maak indruk door je toegevoegde waarde te laten zien en zorg ervoor dat je niet wordt vergeten!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van een sollicitatiebrief? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op! Wil je op de hoogste blijven leuke nieuwtjes en de nieuwste vacatures? Volg ons dan op FacebookLinkedIn en Instagram.

 

bron: www.wetalent.nl

Nieuwe vacatures ontvangen?


Meld je aan voor de JobSpotter en ontvang elke twee weken de nieuwste vacatures rechtstreeks in jouw inbox!